תיבת הילוכים
 
 
 
 
 
 
 
 

תקלות נפוצות בתיבות הילוכים

 

התפקיד של תיבת הילוכים ברכב הוא לתאם בין התקן מניע לבין התקן מונע. התיבה מאפשרת את שינוי היחס בין מהירויות ההתקנים, ובין עוצמת המומנט שהם מפעילים. חוקי הפיזיקה קובעים, כי מהירות הסיבוב תמיד תעמוד ביחס הפוך למומנט המופעל. המשמעות מבחינת התיבה היא ששילוב להילוך נמוך מגביר את המומנט של ההתקן המניע, וכך מאפשר לו להתגבר על ההתנגדות שההתקן מונע מפעיל נגדו. 

 
 
 
 
 

על התקלות הנפוצות

 

יש שני סוגים עיקריים של תיבות הילוכים, והתקלות הנפוצות נגזרות מאופי הפעולה שלהן. בתיבה ידנית החלפת ההילוכים נעשית על ידי הנהג, וזאת באמצעות מוט הילוכים ודוושת מצמד (קלאץ').לעומת זאת, בתיבה אוטומטית יש מנגנון ייחודי המאפשר לרכב להחליף הילוך באופן עצמאי ללא התערבות מצד הנהג.

 
 
 

תקלות וגורמים לפי סוג התיבה

 

על מנת לפענח את התקלות בתיבת ההילוכים כדאי להתייחס בנפרד אל כל תיבה. בכל הנוגע אל תיבות אוטומטיות כוללות התקלות הנפוצות את הרשימה הבאה:

א. התיבה לא מעלה הילוך – תקלה זו נגרמת בדרך כלל כתוצאה מניתוק של אחד הכבלים, החיבורים או צינור המודול. במידה והשמן שחור ישנה אינדיקציה לתקלה חמורה בתיבת ההילוכים עצמה.

ב. מכונית קופצת בעת העברת הילוך – בניגוד למה שנהוג לחשוב, התקלה הזו לא מתרחשת ברכבים ישנים בלבד. הגורם לתקלה יכול להיות שאין מספיק נוזל הילוכים, או לחלופין יש אפשרות לבעיה עם צינור הוואקום. גם בעיה בכבל שמחבר בין דוושת הדלק לתיבת ההילוכים עשויה ליצור  תקלה מן הסוג הזה.

ג. רכב לא מתקדם –מכונית הנמצאת בהילוך דרייב, אך לא זזה סובלת מבעיה במנגנון מוט ההילוכים, בחוסר נוזל הילוכים או במסנן סתום. מנגד, רכב שנע בעזרת תיבת ההילוכים רק ברברס מעיד על תקלה חמורה בתוך התיבה.
 

אלו התקלות הנפוצות של תיבות ידניות:

 

א. קושי לשלב הילוכים – זו אחת התקלות הנפוצות ביותר. הגורמים יכולים להיות מצמד לא מכוון, משאבת מצמד לא תקינה או מחסור בשמן גיר. לא מומלץ להתמודד עם התקלה הזו לבד, ויש להכניס את הרכב למוסך על מנת לבצע בדיקה כללית.

ב. מצמד מחליק – מלבד הסכנה הבטיחותית, מצמד מחליק הוא תוצאה של חוסר כיוון או בלאי מתקדם. גם כאן מומלץ לפנות אל מוסך המתמחה בתיבות הילוכים על מנת לטפל בבעיה.

ג. מצמד קופץ – נסיעה עם מצמד קופץ נגרמת כתוצאה ממצמד פגום או דיסקית לחץ פגומה, חיבור לא תקין לתיבת ההילוכים או חיבור תקול אל המנוע.

ד. חריקה בעת החלפת הילוך – את התקלה הזו אכן ניתן למצוא בהמון רכבים ישנים. הגורם הוא בדרך כלל מצמד לא מכוון, או לחילופין מצמד פגום או תיבה פגומה.

אנחנו במוסך גירים2000 נשמח לעמוד לרשותכם לצורך תיקון ושיפוץ של תיבות הילוכים אוטומטיות. אנו מספקים אחריות מלאה על כל עבודה, ומתחייבים להצעת מחיר משתלמת. צרו קשר עם אחד מנציגנו, והפסיקו לסבול מבעיות ברכב.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
פליקס זנדמן 12 (לשעבר רחוב האופן), אזור התעשייה חולון
טל': 6500232 - 03
פקס: 5593925 - 03
נייד (חיים): 7729692 - 050